Kundservice

Telefon: 0140-692 00

E-post: info@tranasenergi.se

Öppettider

Måndag till torsdag:
08.00-12.00 och 13.00-16.00

Fredagar:
08.00-12.00 och 13.00-15.00

Ett spännande exjobb om hållbarhet

13 april, 2018

Emelies_exjobb
Emelie Hagelborg läser till civilingenjör inom industriell ekonomi med inriktning maskinteknik och hållbar produktinnovation på Blekinge tekniska högskola. Nu håller hon på med sitt exjobb inom ett spännande område – hållbarhet och energibolag!

För ett tag sedan hörde Emelie av sig till oss och undrade om hon kunde få ställa några frågor till våra kunder. Hon håller nämligen på med sitt examensarbete på temat hållbarhet och kundvärde i anknytning till energibolag. Svaren Emelie får in i kundundersökningen kommer hon att använda för att skapa en övergripande bild om vad kunder faktiskt värderar inom social hållbarhet, och det är vi också väldigt nyfikna på.

Länk till enkäten – du svarar anonymt

Hållbarhet – ett hett område

Hållbarhet är ett ämne som är ”hett” just nu, säger Emelie. De kurser hon läst det senaste året har haft mycket fokus på områdets tre grenar, miljö, ekonomisk och social hållbarhet.

– Efter att ha påbörjat mitt teorikapitel som även fungerande som förarbete till kundenkäten kunde jag konstatera att kopplingen mellan social hållbarhet och kundlojalitet var en aktuell fråga. Jag tyckte även det lät intressant att ta reda på om social hållbarhet faktiskt leder till kundlojalitet då detta skulle vara ett hållbart samband.

Den ekonomiska grenen är en självklarhet för vinstdrivande företag och miljöaspekten har blivit allt mer omtalad och studerad, menar Emelie.

– Den sociala aspekten är inte lika omtalad men kommer allt mer och jag anser att företag som önskar ligga i framkant och arbeta proaktivt borde ha intresse i att ta reda på vart deras kunder står i frågan.

Har företag inom energibranschen ett aktivt hållbarhetsarbete enligt din uppfattning?

– Något som jag sett blivit allt vanligare hos energibolag är att ta fram en hållbarhetsredovisning. I denna kan man tydligt se att det är den miljövänliga hållbarheten som står i fokus men att det sociala även finns med. Det är dock ofta socialt arbete inom energibolaget så som jämställdhet vilket också är viktigt, men inte det jag valt att undersöka.

– Jag tror att den sociala delen kommer bli allt mer aktiv efterhand som energibolag får bekräftat från sina kunder att de tycker det är viktigt. Men, det gäller att inte vänta på kundernas krav utan att ligga steget före och istället ta reda på det redan nu!

Vi håller med Emelie om att det här är en viktig och spännande fråga, hjälp henne gärna i arbetet genom att svara på enkäten.

Länk till enkäten – du svarar anonymt